Digitale ferdigheter
er helt avgjørende for alle mennesker i dagens samfunn. Det er selvsagt
varierende grad av digitale ferdigheter i ulike aldre, samfunn og kulturer, men
for produktive, skapende, samfunnsdeltakende og lærende mennesker er det helt
sentralt, og av uvurderlig betydning i det aller meste vi gjør. Det er ikke uten
grunn det er definert som en grunnleggende
ferdighet som er viktig
i alle fag i skolen.
For meg er digital
dømmekraft selve bærebjelken når det gjelder digital kompetanse. Ordet
dømmekraft sier meg noe om at vi skal ha kraft og evner til å gjøre gode
vurderinger når vi bedømmer det vi har tilgang til på nett. Vi skal også ha handlekraft til å påvirke og delta.
Det tenkende,
kritiske, kunnskapsbyggende, lærende og reflekterende mennesket er i sentrum.
World
Economic Forum har kommet frem til denne oversikten med åtte digitale
kompetanser:
Utdanningsdirektoratets
forklaring av digitale ferdigheter:
«Digitale ferdigheter
vil si å kunne bruke digitale verktøy, medier og ressurser hensiktsmessig og
forsvarlig for å løse praktiske oppgaver, innhente og behandle informasjon,
skape digitale produkter og kommunisere. Digitale ferdigheter innebærer også å
utvikle digital dømmekraft gjennom å tilegne seg kunnskap og gode strategier
for nettbruk».
«Digitale ferdigheter
er en viktig forutsetning for videre læring og for aktiv deltakelse i et
arbeidsliv og et samfunn i stadig endring».
EU har også laget et rammeverk
for digital kompetanse.
Kort oppsummert for meg er dette;
«Hvordan skal vi tilegne
oss gode strategier for deling og tilegnelse av kunnskap i et samfunn i
endring?»
Digital dømmekraft er viktig for å forstå hvordan nettet fungerer,
om hvilke fallgruver som finnes, og om hva som er hensiktsmessig bruk, alt
etter hva det er en vil oppnå.
Viktigheten av digital dømmekraft blir stadig aktualisert. Vi har i den
senere tid blitt kjent med både «fake news» og «alternative fakta», selv om
noen vil hevde at dette er gammelt
nytt. Dette gjør at det stilles stadig økende krav til alle oss når vi skal
navigere og vurdere det vi finner, og blir presentert for, på nett.
Under fjorårets presidentvalg i USA skjedde det «cyberangrep»
for å påvirke utfallet av valgkampen. Dette var lenge omtalt som fake news av
vinneren av valget, og det er vel uvisst hva Trump måtte mene om dette den dag
i dag. Det illustrerer noe av kompleksiteten og utfordringene vi står overfor;
- Hvem får «rett» til slutt?
- Hvordan skal vi klare å navigere i all støyen vi utsettes for på nett hver dag?
- Er det de som roper høyest som vil lykkes best i få fram sitt budskap, falskt eller ei?
- Er det viktigere å bli underholdt enn å få saklig og korrekt informasjon?
Vi står overfor interessante og utfordende tider med en amerikansk
president som mener det er nødvendig å kommunisere direkte på twitter på grunn av liten
tillit til store deler av media.
Jeg ser også for meg at det vil kunne bli krevende for oss som driver
med opplæring at vitenskap og forskning til dels blir latterliggjort
og bagatellisert når det ikke passer med presidentens verdensbilde.
- Hva skal eventuelt være vår motvekt i denne situasjonen?
- Hvilken betydning får det for den læringen som skjer?
- Må vi endre hvordan vi underviser?
Situasjonen viser at kloke ord fra gamle helter fremdeles må tas frem og få
skinne. Nydelig, viktig og tankevekkende fra John Dewey (1916):
"Democracy has to be born anew every
generation, and education is its midwife."
Apropos støy på nett så må det være del av vår digitale kompetanse å ha
et minimum av forståelse om hvordan den største søkemotoren vi har, vil «sile»
og tilpasse nettinnholdet, inkludert reklame, til oss brukere. Våre digitale
fotspor brukes for alt det er verdt når det gjelder tilpasset
reklame.
Vi må også kjenne til hvordan algoritmer
brukes og hvilken betydning det har for hva vi får lettest tilgang til på
nett.
For oss som driver med opplæring har vi mange gode hjelpere. Her er kun et lite utvalg:
Digital kompetanse og digital dømmekraft har, slik jeg ser det, alt med
kunnskap og demokratiforståelse å gjøre. Ved å være bevisst, og trene oss, i
digital dømmekraft vil vi rett og slett bli bedre til å ta vare på oss selv og
andre, vi vil kunne stille de rette spørsmålene til rett tid, og påvirke samfunnsutviklingen gjennom aktiv og konstruktiv deltakelse.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar