Skolelederkonferansen; skolen i digital utvikling 8.november 2018
Lære hele livet ved Statssekretær
Rikke Høistad Sjøberg fra Kunnskapsdepartementet:
«Vi kommer aldri
til å mangle informasjon», det som er interessant og utfordrende er hva vi
klarer å bruke informasjonen til. Her
blir digital dannelse og digital dømmekraft sentralt. Det er ikke antall
digitale «dingser» som er avgjørende, men hvordan vi klare å nyttiggjøre oss av det vi har
tilgjengelig.
Det er tre bein i
den digitale satsingen; innhold, kompetanse og infrastruktur. Vi må forstå og
ta inn over oss hvordan den digitale utviklingen vil endre fagene og måten vi
underviser på.
Skoleledere må
jobbe for kontinuerlig forbedring og utvikling. Det er en viktig lederoppgave å
se fremover og lede an arbeidet som skal skje. Et sentralt spørsmål vil være: «Hva
skal vi lære og gjøre som roboter ikke kan?» Da må vi se til de 6 C’ene.
Nasjonalbiblioteket.no - Framtidens folkeopplysning ved Direktør
Aslak Sira Myhre fra Nasjonalbiblioteket:
«Vi kan ikke
løsrive oss fra historien når vi ser fremover, samtidig kan vi ikke vite hva
som vil skje i fremtiden basert på fortiden». Historien gjentar seg når det
gjelder at de unge mener at de eldre og deres kunnskap ikke kan brukes til å
forstå «den nye tiden».
«Papir-offentligheten»
er og blir stadig mindre viktig. Vi har et kunnskapsparadoks eller
kunnskapskrise, fordi vi har mulighet
til en enorm informasjonstilgang, samtidig som informasjonen ikke nødvendigvis
blir til ny kunnskap. Vi klarer ikke å
bruke og utnytte all informasjonstilgangen til det beste for oss. Dette
fører blant annet til at vi i større grad mener vi kan velge hva vi ønsker å
tro, tenke og mene om kunnskapen, og «fake news» får fritt leide. Vi får en følelsesbasert kunnskap.
Digitalisering
handler om å skape, temme og utvikle en virkelighet. Vi er nå i ferd med å
forme den nye digitale virkeligheten, og det er her skolefolk må ta ansvar og
styring.
Digital folkeopplysning og digital formidling blir sentralt, og vi må
bruke muligheten til å gå rett til
kildene ved å logge oss på Nasjonalbiblioteket ved å bruke Feide-pålogging. Det
krever selvsagt at vi kan gjøre fornuftige søk og innehar digital kompetanse i
praksis.
Styrt av algoritmer? Demokratisk kompetanse i et
teknologisk samfunn ved Professor Jill Walker Rettberg fra UiB:
Er
det vi som styrer teknologien, eller er det teknologien som styrer oss? Og er
det intendert? Eks broer i New Yorks rikmanns-strøk med lave broer som ikke
slipper gjennom busser:
Fem
nye digitale kompetanser:
Mer
og mindre usynlige algoritmer er med å styre livene vårene. Maskinlæring og
algoritmer kan føre til diskriminering og feil utvalg. Pga datasettet
algoritmene er trent opp til/fra, så det er helt sentralt å vite hvilket
datasett som blir brukt. Ofte er det det vi kan måle som blir målt, ikke
det vi vil måle (data by proxy).
Hva
er egentlig dataene algoritmene bruker? Hvor gode er dataene, og hva ligger til
grunn for utvalget av data? «There’s no thing such as raw data».
OBS:
hvordan bruker vi dataene vi har om elevene våre? Hvordan påvirker disse
«algoritmene» hvordan elevene blir behandlet?
Eksempel
på bruk av algoritmer: Social
credit; f.eks høy score av å kjøpe bleier, lav score hvis du kjøper
øl etc.
Anbefalt
lesning: The Circle av Dave Eggers.
Ny personopplysningslov, hva betyr det for skoler
og skoleledelse?
ved Fagdirektør Hallstein Husand fra Datatilsynet:
GDPR er
kommet for å bli!
Det
skjer f.eks. 3,5 millioner Googlesøk pr minutt i dag, og antallet og omfang
øker for hver dag.
Den
nye måten å tenke personvern på:
Riktig bruk av rette data er godt
personvern!
Rett
til privatliv er en menneskerettighet.
Konteksten opplysningene står i avgjør ofte om det er
personopplysninger. Hvor lett er det for eksempel å finne ut hvem du er ut fra
opplysninger gitt om deg?
Betydning
for skoler: vi har et spesielt ansvar fordi de vi har ansvar for/elevene ikke
kan ivareta sine rettigheter selv. De kan heller ikke velge om de vil gi fra
seg opplysninger.
Ledelsen
og skoleeier må ha en praksis som gjør at de ansatte har mulighet til å gjøre
det rette! Rutiner må være klare, og kommunisert ut til ansatte.
"Eleven som
agent i egen medieverden. Hva er skolens rolle?" ved Førsteamanuensis Daniel Schofield fra NTNU:
Begreper:
medialisering,
dyp medialisering.
Våre
nye mediepraksiser er privatisert, individualisert og kontinuerlig.
Human
Agency: vi er både produkter og produsenter i omgivelsene våre. Vi kan bevisst
velge påvirke og strukturere våre handlinger. Opplevelser av helhet og
sammenheng er viktig for oss. Hvordan få dette til i vår nye medievirkelighet?
Hvordan skal vi få til å bli gode medborgere?
Noen
paradokser i mediebruk:
Vi
har potensielt tilgang til hele verdens informasjon, men i realiteten begrenser
vi oss til ganske få plattformer og nettsider. Vi ønsker helhet og sammenheng,
men får kun se fragmenter og deler av historier.
Det
kan være vanskelig å vite hva som er sant og usant, virkeligheten forenkles og
det er de høyeste stemmene som blir hørt.
Vi
har alle muligheter til å skape relasjoner på tvers av landegrenser og
kulturer, men velger ofte å vende fokus mot oss selv, og vender det kritiske
blikket mot oss selv. Samtidig er det større mulighet for å få nye forbilder og
komme i kontakt med andre som gir oss noe positivt.
Påstand:
elever mangler mediekompetanse, dvs hvordan media fungerer og hvordan vi
forholder oss til, og påvirkes av, medier. Vi trenger å støtte barn og unge til
å mestre egne liv i mediekulturen slik at de kan bruke nye medier til det som
er konstruktivt og positivt.
Vi
trenger kompleks kompetanse i/til en kompleks virkelighet.
"Å
lede utvikling av IKT i skolen" – fra Makerspace til Office 365
ved Avd. leder Morten Grønbeck, lærer Nina Ija Maria Raita og lærer Ellen Flø
fra Mailand videregående skole:
ved Avd. leder Morten Grønbeck, lærer Nina Ija Maria Raita og lærer Ellen Flø
fra Mailand videregående skole:
«Det er hensynet til elevenes læring som skal drive digitaliseringen,
ikke omvendt».
Skolen, har som Sotra vgs, valgt å ha selvvalgt utviklingsarbeid, alt
er lov så sant det gir økt læring og økt engasjement:
Mailand
skaperverksted: kun fantasien setter grenser for
hva som kan lages. Papp, tape og lim-pistol er mye brukt, men også 3D-printer,
symaskin, sløydbenk, laserkutter og micro:bit, blant annet mye annet:
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar